Gépjárművek ütközésbiztonságának fokozása konstrukciós megoldással
- Célkitűzés:
- A kutatás célja a gépjárművek ütközésbiztonságának fokozása a tömegoptimalizáció figyelembe vételével.
- Ezt a látszólag ellentétes követelményt csak új társított anyagok kifejlesztésével és optimalizált konstrukcióval érhető el.
- Leírás:
- A gépjárművek esetében a karosszéria tömegének csökkentése egy egyszerű megoldásnak tűnik, melyet eddig egyre vékonyabb, de nagyobb szilárdságú acél, majd alumínium és magnézium ötvözetek alkalmazásával próbáltak megoldani. További lehetőség a tömegcsökkentésre, mely a kutatás célja, hogy a gépjármű azon elemei készüljenek csak nagyszilárdságú anyagból melyek az ütközés szempontjából kiemelten fontosak. Ezen elemek esetében alkalmazhatóak új anyagtársítások, pl. fémhabok, szénszálak, üvegszálak esetleg kerámiák, melyek a jelenleg alkalmazott karosszéria elemeknél könnyebbek, de jobb alakváltozó és energia elnyelő képességgel rendelkeznek, növelve ezzel a biztonságot.
- A kutatás során tehát különböző anyagcsoportokat és konstrukciós megoldásokat kell megvizsgálni, mely új társított anyagok kifejlesztését jelenti. Az új társított anyagok új technológiákat és technológiai fejlesztéseket is magukkal vonzanak. Az új anyagok konstrukciós kialakítás szempontjából tervezési újításokat is igényelnek, hiszen az egyes elemek összekapcsolása és működési sajátosságai ezt megkövetelik.
- A fejlesztés során a biztonságtudomány számára fontos tézisek, valamint az ipar számára alkalmazható eredmények születnek. Az új anyagtársítások az ezekhez kapcsolódó tervezési és gyártási folyamatok az oktatásban is alkalmazhatóak. A kutatás kibővítve nem csak a gépjárművek tervezési és gyártási folyamataihoz kapcsolódik majd, hanem az eredményeket tovább fejlesztve a repülőgép ipar és a védelmi ipar számára is alkalmazható lesz.
Legutóbbi frissítés:
2023. 10. 17. 08:42